KAWAN, SAHABAT DAN PERTEMANAN

KAWAN, SAHABAT DAN PERTEMANAN


Merupakan cerita yang muncul dari waktu ke waktu, selalunya kisah kecewalah. Kalau lancar molek pasti tidak akan ditulis, kecuali paparan gambar gambar saat berkumpul bahagia.


Medsos membenarkan kita menyaksikan pelbagai cerita lepas geram tentang kawan dan telagah mereka.


Setiap kita melaluinya. Pasti. Manusia tidak dijadikan seragam dan lancar mulus. Masing masing termasuk kita hadir dengan sifat manusiawi (inilah drama manusia) dan apa yang membuatkan persahabatan kekal dan teguh berjalan hanyalah TOLERANSI.


Jika tamat toleransi, hilanglah ikatan tersebut. Ikatan yang definasinya subjektif bagi setiap kita. Ada yang mengatakan kawan biar seribu, cinta biarlah satu. Begitu juga ada yang mula menggaris perbezaan antara Kawan dan Sahabat. Mana satu? Entah entah semuanya sama sahaja maknanya.


Dari orang yang sudah membawa diri tanpa sahabat, kawan atau teman kita mula mendengar banyak kisah kisah pahit (bitterness).


1. Kawan makan kawan


2. Kawan tikam belakang


3. Kawan bawa mulut tidak amanah


4. Kawan demi sesuatu dan berambus saat susah - tidak ikhlas


Bertambahnya usia, kamu pasti melihat dan alami cerita yang macam macam. Ada yang berusaha untuk mempereratkan lagi hubungan dan ada yang berlalu begitu sahaja. Pokoknya ini adalah cerita HUBUNGAN dan bagaimana kita menanganinya.


Jika sudah menemui sahabat, teman atau kawan yang jatuh dalam kategori baik (walaupun tidak sehebat mana), rasanya lebih baik dipertahankan, paling tidak ada telinga dan gerak secara bolak balik saat bantuan diperlukan. (ingat, ada manusia yang boleh lihat kita dan masalah seraya berlalu buat tidak tahu sahaja - tidak penting).


Berlebih kurang kerana tiada mudarat juga harus difikirkan. Menyaring jenis manusia pilihan adalah hak kamu secara mutlak. Teman teman yang baik adalah sekumpulan manusia yang mampu membuatkan kamu jadi manusia yang jauh lebih baik jika kena gayanya.


Hemoi? Apa salahnya hemoi sedikit, jika kamu merasa bertingkah senang demikian. Memberi dan menerima.


HARUS DIAMBIL KIRA:


1. Hidup teman yang sudah berubah (menikah dan komitmen lain)


2. Kepercayaan yang berbeza dan semakin kental (elak debat tak guna seduit) - Politik, agama dan gerak geri hidup.


3. Sifat duniawi yang juga berubah (dia tidak sedar)


4. Ungkitan ungkitan tidak munasabah


5. Mengguna dan diperguna sebagai pendengar/penonton


6. Dengki dalam diam


7. Kurang mendukung dan ada sahaja alasan alasan negatif


9. Perubahan sikap termasuk ketat toleransi


10. Berat sebelah dan tidak matang.


Persahabatan, Pertemanan dan berkawan seharusnya didasari oleh toleransi yang tinggi menyenangkan. Lebih baik jika saling mendukung dalam kondisi yang aman. Tidak lokek berkira.


Ingat: Manusia dalam hidup setiap kita datang dan pergi, sesekali disusun Tuhan untuk bertemu semula, janganlah gusar, selaras usia segalanya harus tumbuh damai dan menyenangkan. Jangan digunakan kenalan secara terlalu untuk kepentingan diri atau sebagai titik melepaskan amarah, dendam dan geram. Teman yang baik dan waras tahu membawa diri dan berala kadar.


Bagaimana pertemanan di Medsos? Ya, itu cerita lain pula...


------------------------------------------------


NOTA: ada teman lama mama sering tidak ingat pada kegiatan lama kami bersama... jadi dia disingkirkan terus dalam hidup. Dalam diam mempertikaikan hidup pilihan, tidak berminat langsung dengan aktivitas mama, yang dia tahu hanyalah aku, aku, aku dan diriku. Kiranya ketemu ya ketemu... persis orang baru saja...bersalaman dan tidak ada gunanya (nanti dia tidak akan ingat langsung). Begitu sering pura pura lupa.. demi kehangatan icara, ya pergi saja. NAMUN ada teman teman yang terus kekal hingga kini dan tiap bertemu sangatlah membahagiakan. Terlalu banyak memberi makanya kita akan penat sendiri dan kita berpada pada.


Comment