الفصل 8

الفصل8
روايه جبروت فتاة الاسد
بقلم دعاء مرعي

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

وقفنا الفصل السابع
لم نوران اغم عليها
وكمان لما فاقت روان  اخدة قرار  وكمان لما رزان نظرة
الـ سيدة في اوخر عمرها  كانت جلسه علي كرسي متحرك وتشبها كثير

يلا نبـــــــــــــــــدا..........................

رزان تنظر الـ سيدة التي تجلس علي الكرسي
وتنظر الـ الوحش  اللي هو يزن
رزان / انا رزان  انتي تبقي
الوحش يذهب الي خالته  وينحني الي نفس المستو
الوحش / انا وعدتك ان اجيب بنتك الحد عندك
دي بقاا رزان بنتك  وهو يشور الي رزان التي  تقف  بدون رد فعل
تنظر ريهام والدة رزان بعيون دمعه
رزان  وهي تذهب الي والدتها
رزان لم تستوعب حتا لان ان هذة المرأة  تكون والدتها التي تركته منذ طفله
لا لا ماذا يحدث عندم اعودا الكي انتقم من عائلتي والدي علي مافعله بيـ يااااا الله  لم اتحمل هذا والكني ماذا افعل ماذا
عندم التقي بيـ  والدتي  تكون هكذا والكن لماذا لم تبحث عني هذة سنوات
كانت رزان في حاله علمات  وجهه  تقول انها لم تحمل كل هذا  الظلم  وكانت تفكر عن الحصل منذ اكنت طفله
والكن يتردد في اذنه  كلمات والدها عندم قال  انه تركت وانتي طفله وذهبت مع شخص  اخري

رزان تافيق من شروده علي صوت مروة والدة يزن
مروة  / رزان انتي شبها امك بظبط
وتذهب اليه وتحضنها دون اي رد فعل
والوحش الذي ينظر إليها  وهو يفكر ماذا حدث الي هذة الفتاة  لم يكون رد فعل
سما / رزان    تذهب إليه انا ياستي سما  14 جريمه 23 خطف 15 سجن  سكانه  في عزبت القرود
تضربه والدتها علي راسها
مروة/ يابت الجزمه اعقلي
سما / في ايه يا امي الله انا بهزار مع بنت خالتي
الوحش / يا امي  دخلي رزان جو هي وخالتي  في لاوضه بتاعتها
مروة/ تعالي يا حببتي

تذهب رزان خالفها دون اي كلمه
ومعاها والدتها التي تريد ان تحضنه
تدخلت لاوضه وخرجت مروة وقفلت الباب تركتهم  المساحه الكي تتحدث رزان

رزان وهي تنظر الي والدتها
رزان / هو سؤال  انتي كنتي فين لم انا كنت عايزك جمبي
قولي
كانت والدتها تنظر اليه بدموع تريد ان تخبرها عن ما حدث
رزان تكمل وهي تلف حول نفسها وتفتكر عذاب والدها وفي غرفه   مظلامه وصوتها العالي الذي يترج في الغرفه
رزان / انا كنت بشوف العذاب بعنيها   عشان كل ده بنت
وكل هذا تحت تكسير امامه اي شئ الكي تهدي غضبها
رزان  بغضب بصوت عالي  / قولي كنتي قين انا بموت كل يوم  انتي سبتيني وروحتي فين عايزهااااااا اجابه منك
يدخل الوحش وهو غضبنا منها / انت بتعملي ايه
رزان لم تتحمل هذا كل شي من حولها  ظلام
الوحش ينظر اليه بخوف / رزاااااااان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تفوق روان وهي اخدت قرار ان تتجهل مارك اطلقنا
يدخل مارك وهو يقول عندم لقها فايقه
مارك /  حمدالله علي سلامتك
تنظر إليه روان تريد ان تقوم  والكن الجرح الي في يدها منعها
روان بوجع / اااااه
مارك / قولي انتي عايزها ايه
روان  لم ترد
مارك بغضب / روان  وقسم بالله هشوفي مارك واحد تاني
تقول روان بسخريه / هو في ايه بعد شيطان
مارك / روان  لمي السانك عشان متندميش
روان لم ترد وحولت انا تقوم والكن الوجع اقوي
روان / ماااارك
يذهب إليه وهو يقول /قولي انتي عايزها ايه وكان قريب جدا لم يفصل انش واحدا يبنهام
روان بتوتر / هااا 
يقترب مارك وهو يبتسم / هااا ايه بس قولي
روان وهي تبتعد عنها وهي تقول الكي تخفي توترها
روان /  انا عايزها ادادة
مارك / مافيش حد هنا قولي عايزها ايه
روان / خلاص
مارك / ماشي بس اوعي تنزلي تحت لو سمعتي اي صوت من تحت سامعها وغير كده متتحركيش عشان الجرح السه جديد  سلام
يذهب امام الباب
ينظر إليه ثم يقفل الباب وينزل
هو يقول اللي حارس
مارك / مش عايز نمله تطلع فوق سامعين مافيش حد ينزل خلاص
حارس /  حسنآ سيدي

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في فيله كفار ابو الهب
في المكتب كان يجلس كبير العيله وهو غطبنا
وكانت امامه  امل
امل / ازي يا عمي عشان انت روحت عند الملك
التهامي / ايو روحت قالي لازم تلقيها عشان  انا همشي اي صفقه سلاح بعد كده
امل / طب  والحل يا عمي
التهامي / مش عارف لسه بفكر هنعمل ايه كده انا هخسر كتير 
امل / بس كنت عايزها هقولك حاجه
التهامي / خير
امل / رامي كان عارف اني احنا مش هانخد صفقه السلاح
وعرف كمان بي الملك
التهامي يقوم يقف بصدمه / عرف ازي  وانتي ماقولتيش ليه
امل بخوف / اصلا  اصلا يا
التهامي بغضب / اصلا ايه  امشي من وشي

كان  شخص يسمع كل كلمه (يااااتر مين الي سمع كلامهم  مين يا بنات هااا  مين )

تخرج امل وهي غضبها من رامي الذي تكره جدا
وتاتي فكر  واخدت قرار ان تنفذها
( ياااتر هتعمل ايه)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شركه التهامي  في المكتب  رامي
وكان امامه شخص
رامي / ههههههههه ضربتك  لاول مرة تحصل مالك يضرب من بنت
مالك / رامي لم السانك

مالك يبلغ من العمر  29 سنه   شعربني   مغرور  وعنيد
عيونه زرقاء من لاخر كده هو مزززز
الديها عضلات  عصبي صاحب  رامي   )
رامي / خلاص 
مالك / المهم انت كنت عايز مني ايه
رامي بجديه / فكار لم  قولتك الورق دي لازم تكون معاك
مالك  /دي الاورق  من 8 سنين
رامي / هي معاك صح
مالك / ايو معايه  وهسافر عشان اجبه لو كنت عايزه
رامي / ماشي بكره تجبه
مالك / ماشي
رامي / يلا نمشي وتعاله  عشان تعرف مين وسيم  ونسرين
مالك / مين دول
رامي / يلا بس
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

لم تافيق نوران قلق عليها  ياقود
دخل الاوضه عشان يشوفه
مالقيش نوران قلق عليا
ياقود بصوت عالي وهو يخبط علي الباب الحمام
ياقود / نوران  انتي جوها
مافيش رد
ياقود / نوران
يفتح الباب مافيش
يخرج من لاوضه 
وهو يقول  / هتكون رحت فين دي بس
يسمع صوت من المطبخ
يدخل يلقي نوران  تجهز الاكل
ياقود / انتي بتعملي ايه هنا
نوران / انت شايف ايه
ياقود بغضب /  نوراااان اعدلي نفسك كده  وانتي بتكلاميني
نوران /  خلاصت كلام
اوعا كده
كدات ان تتحرك والكن قلبه يألمها  يقع طبق منها ينكسر 
نوران وهي حطه ايديها علي قلبه / ااااااه
ياقود بقلق / نوران انتي كويسه
تتمسك نوران مش عايزها هي شفقه من حد
نوران الكي تخفي ألم / انا كويسه اسفه علي طبق الي تكسر
وتخرج وتتركه
نوران تدخل الاوضه  بوجع / ااااه يارب  ارحمني  مش هقدر
اعمل اي حاجه ااااه  تمسك مخدها بتاعت سرير  وتكتم بيه  وجعها

اما في لاخارج  كان ياقود وقف لم يتحرك
من مكانه

ياقود / اي ده  هو انا حساس في حاجه  اخربت كده انا بتكلام مع نفسي
وخرج من المطبخ
يذهب الي خارج  شقه

عند نوران سمعت الباب شقه تقفل عرفت ان ياقود مشي
ترفع وجهه
نوران / انا مش عايزها حد يعرف اني عند القلب لازم يكون سر  مش عايزها شفقة من حد  ياارب  ياارب انا ماليش غيرك
وتقوم الكي تاخد الدواء  وترتح قليل

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

كان رزان كل من حوله ظالم وتسمع صوت ينديها

تغمض عيونها تركه مع احداثه وذكريته  تهرب من الماضي للذي يلحقها

اما الوحش لم شاف رزان تغمض عيونها وكان في الارض زجاج  يمكن يحصل له اي شئ

يذهب إليه بسرعه الكي  يمسكه وتقع في حضنه يشالها

رزاااان

الكل سمع صوت هذة المرأة من منذ سنوات   يااالله
مروة بفرح ودموع / ريهام انتي تكلامتي صح
سما / خالتي
الوحش نظر الي خالته ثم تركها الكي يذهب الي لاوضه بتاعت سما 
يدخل لاوضه ويحطه برفق ينظر الي وجهه
ثم يستوعب  فايذهب الكي يتصل بيـ دكتور العيله وبعد كده يروح عند خالته
ينحني الي نفس المستو خالته
يزن / خالتي  هتكون كويسه
ريهام تقول  بصعوبه / ب ب بن بنتي 
يزن بفرح / اخيرن سمعت صوتك يا خالتي هتكون كويسه انا رنيت علي  الدكتور العيله بس انتي اهدي

سما / خالتي تروح الكي تحضنها وخالتها تبتسم الها

ياتي دكتور العليه  يعطيه حقنه ماهدئ
ياخرج من لاوضه معه سما
تخرج خلفه
الدكتور /  عندها االنهيار عصبي ادتها حقنه 3 ساعات هتفوق
يزن / شكرا يا دكتور
الدكتور / ده واجبي
يخرج الدكتور  وتدخل  ريهام الي بنته التي مشتاقه إليه جدا

ينظر الوحش من امام الباب ثم يتركه  يقفل الباب

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعد ماخرج مارك من الغرفه
روان / انا جعانه  انا هنزل 
تقوم روان والكن يدها لم تتحمل الوجع
وبدات تنذف والكن لم تاخد بالها روان وبدات بيـ الحركه
الكي تذهب الي مطبخ
روان / ااه  مش وقتك انتي خالص  انا جعانه
بدات تنزل  بخطوات قليله

روان / اي ده انا حسه نفسي في ماتها ههههههههه  يلا

شافت حارس 
روان / هو حطط حارس ليه هنا  هو هنبدا حرب العمليه تالته ولا  ايه
وهنا بداء اصوت النار  في كل مكان
روان بعيط / اهي اهي  هو انا كل ماقول حاجه تطلع صح

تدخل في غرفه كلاها ظلام  وتقفل الباب 
روان بعيط شديد وحطه ايديه علي ودنه
روان / مااارك انا عايزها ماااارك
وبدات يدها بنزيف  شديد
والخوف روان من الصوت طلقات النار والظلم الاوضه

وهب في حد بفتح الباب فجاء
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تابع الاحداث

❤❤يرحل آلحزن بسجده ويأتي الفرح بدعوة.❤❤

       

Comment