الفصل 2

الفصل2
بقلم دعاء مرعي
روايه جبروت فتاة الاسد

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



وقفنا في الفصل الاول
لم رزان ا تعصبت وتكسر كل حاجه قدمها
وحلفت انا تنتقام من العيله الي كسرت قلبها
وشافت الظلم من العيله

نبدا......................

كانت روان تخرج من الباب الشركه
وقع نظرها علي نسرين تخرج من العربيه
ذهبت اليها
روان / نسرين
تنظر فتاة جميله جدا تبلغ من العمر 26سنه
شعرها احمر صارخ
عيونه مثل لؤلؤ
جسمها متناسق انف صغير بشره بيضاء
صديقه المقربه الي رزان و روان وتحدث بيـ الغه امركيه
الحوار مترجم
نسرين / كيف حالك
روان / انا بخير اما اسد ليس بخير
نسرين بقلق / ماذا حدث
قصه روان له كل ما حدث
نسرين / هيا بينا
روان / اين تذهبي
نسرين / الي مارك
روان / مارك
نسرين / هيا اركبي لان
ركبت روان بجانب نسرين
تنظر روان الي نسرين
روان / الماذا نذهب الي مارك ومن يكون
نسرين / مارك هو الذي انقذها من العصابه ذئب
روان / نعم عرفته والكن لم ارها بعد الماذا ذهبت الي هناك
نسرين / انها قصه علينا الان نذهب اولا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نروح عند اسد ( رزان) بعد ماخرجت
من شركه وهي غاضبه من الماضي الذي يلحقها
في كل مكان انها منذ 8 سنوات يلحقها
اخذت قرار انها تعمل لاول خطوه في حياتها
تدخل الي قصر عليه حراس في كل مكان
تنزل من العربيه والحارس بتاعتها انتشرو في كل مكان في القصر

في دخل القصر

في المكتب نالقي شخص
يجلس علي المكتب وتفحص الاوراق
مارك يبلغ من العمر 30 سنه
حاد طبع ضلع لاول في زعيم المافيا
شعرمثل ظلم الليل
عنده الحيحه مثل سور المدينه
طويل الجسم لدي عضلات بارزه
تدخل رزان
ينظر مارك الي رزان
مارك / رزان
يقوم من علي الكرس يذهب إليها
مارك / مابكي
رزان / بخير
مارك / هههههههه لا انتي لست بخير

رزان لم تسيطر علي دموعها فهو الوحيد الذي يعلم ما بها
وهو الوحيد الذي يارا دموعها
ترتمي رزان في حضنه
مارك الذي يحبه بل يعشقها انه يعرف كل شي عنها
والذي انقذها من عصابه ذئب
هو الذي قام بتعليم كل فنون والقوة ويعملها مثل بنته

مارك بمرح / طب انا كده هدومي تغرقت
تخرج رزان من حضنه
مارك / قولي يا ستي
رزان / هقول اي
مارك / اي الخطوه الي عايزها
رزان تروح تقعد علي الاريكا
رزان / وانت عرفت ااسد بيفكر في ايه
يروح مارك اليها يقعد
مارك / طبعا
رزان / عايزها كل وسائل العلان تعرف انا اسد هينزل مصر
يقوم يقف مارك
مارك / انتي عارف تقولي اي
رزان بكل قوة / ايو عارفه
مارك / طب ازي تنزلي والكل عارف انا رزان ماتت
رزان / هههههه اي يا مارك انت مش عارف اسد بفكر في ايه
مارك / طب فهميني
رزان / بص انا هنزل علي اساسا اسد والكل بيخاف منه
ومعه سلطه والكل عارف ان ااسد ولد والكل عايز يشوف وشه الي مش بيظهر علي شاشه
مارك الذي يبتسم علي ذكائها
رزان تكمل/ وغير كده هنزل علي اساسا اشوف شركات
الي بيعملوا معايه صفقات وعقود
مارك / طب كده شركة التهامي
رزان / شركة التهامي لم تشوفني هتصدم لم يشوفوا رزان الي اختفت من 8 سنوات رجعت
مارك / طب كده همه هيعملوا حاجه
رزان / لا انا مش اخليهم يشوفني
مارك / ازي يعني
رزان / همه هيشوفوا اسد يعني رزان هتختفي

تدخل نسرين الي القصر علمت ان رزان في المكتب
وراها روان

روان / اين تذهبي
نسرين / الي المكتب مارك
روان / هيا
تدخل نسرين وروان
مارك ينظر الي روان ونسرين
رزان / الي جابكوا
نسرين / روان اخبرتني انك لست بخير
رزان تنظر الي روان
رزان تقوم تقف
تنظر الي مارك
رزان / طب انا همشي يا مارك
مارك / اوك
نسرين / كيف حالك سيد مارك
مارك / انا بخير
روان التي لم تتحدث وتنظر الي مارك

روان / نسرين هيا بينا نذهب
مارك / انتظري
روان كانت ذهبه
تلف الي مصدر صوت
روان مفكرها انا مارك مش بيعرف يتكلام بلغه الـ بتتكلم بيها مع رزان

روان / اخربيت جمالك ماذا
اما نسرين لم تقدر تكتم ضحتكه
روان بغيظ / انا ذهبه وهي تنظر الي مارك الذي يبتسم
روان خرجت من القصر بأكمله

اما في الدخل المكتب

نسرين / هههههههه سوري
مارك / ههههههه دي بقااا روان اممممم

(ياتر بتفكر ايه يا مارك بيفكر في ايه يا شباب )

نسرين / انا ذهبه
ذهبت نسرين الي الخارج

عند مارك
كان بيفكر في روان ( واللهي مش مرتاحه يا مارك.)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

...... نروح مكان الي لاول مره في شركه التهامي
في المكتب
يجلس رامي بيتكلم مع شخص
رامي / امته
شخص / ...........................................؟
رامي / تمام وانا هستناك طبعا
شخص / .............................................................
رامي / ههههههه ماشي يلا باااي

وقفل رامي مع شخص

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في فيله التهامي

في المكتب كبير العيله

كان يستمع الي امل

امل / هنعمل ايه
التهامي / في صفقه جديدة النهاردة و لازم احنا نخرجها مش كل مرة واحد اسمه مارك
( اي ده يا جماعه هو عارف مارك ايو عارف مارك عشان
مارك زعيم مافيا بيخرج سلاح من بلد الي بلد وهو الي بياخد صفقه كل مرة عشان كده عايزين صفقه يخرجوها عشان الملك ياتر الملك ده مين )

امل / طب هنعمل ايه
التهامي / انا هسافر
امل / تسافر فين
التهامي / هسافر عشان اتكلام مع الملك مش كل مرة مارك هو الي بياخدها
امل / ماشي يا عمي

عيله كله طمع واحقد وغلا في قلبهم
نسيو انا ربنا شيفهم همه يعملوا ايه
ياتر اي اخرتهم

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في فيله الوحش
كان جالس علي سرير
ويتفحص عبر لانترنت

وكانت وسائل الاعلان نزول الخبر عن الاسد سوف ينزل الارض مصر
يمسك التلفون يتصل بيـ فارس
يزن/ الو
فارس / نعم يا وحش
يزن / ماقولتش ليه انا اسد هينزل مصر
فارس / واللهي لسه عارف بس هو هينزل ليه عشان احنا الي عايزين نعمل معه شغل
يزن / اسد مش سهل والوحش كمان مش سهل
فارس / طب
يقفل يزن في وشه

ينزل الي تحت

في الاسفل في غرفه المعيشه

كانت سما بتلعب بكوتشينه
وامامها يوسف
كان ياخذ شايب كل الورق
سما / غشاش
يوسف / يلا ابت انتي مش عارفه تلعبي
سما / انا برضوا الي غشاشها يا غشاش
ياتي صوت من الخلف
في اي يا سماسيمو

سما تنظر الي يزن
سما / يوسف غشاش بياخد لاورق كله بيـ شايب
يزن / بس متزعليش يلا يا يوسف نلعب سحب شايب
يوسف / انا ريح انام وشغل بقاا
ولسه يقوم من مكانه والكن صوت يزن الغضب وقفه
يزن / بس فكر كده تقوم
سما / يلا نلعب بقاا
يلعب يزن وشايب بيكون ديما مع يوسف اليـ كان بيضرب من سما

سما بتعب ونوم
سما / خلاص بقاا عايزها انام
يقوم يزن يروح يشيل سما

يزن / يلا يا حببتي
يقوم يوسف / وانا كمان
كل واحد يروح الاوضه بتاعته
بعد ما يزن دخل سما لاوضه بتاعتها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في شركه الاسد تدخل بكل جبروت
انه مثل الاسد عندم يغضب و عندما يهدي وعندم يهجم علي فريسته والكل النظار عليها تدخل المكتب
ياتي وسيم وياقود

وسيم / كل وسائلا لتواصل نزلت الخبر ان اسد ينزل مصر
ياقود / وانا جهزت كل حاجه
رزان / تمام انا هاخد معايا وسيم و نسرين
وسيم / انا همشي بقاا عشان اروح اجهز حاجتي
رزان / ماشي
يذهب وسيم
ياقود / انا عارف انتي رايحه ليه
بس قوللي هتعمل ايه وبتفكر في ايه
رزان / بفكر في كل خير
يا قود / بس كده يبقا انتي مش هتجيه البر خالص
رزان / امش يا قود انا مش عارفه اتصاحبت عليك امته امشي يا بني
يا قود/ واللهي كانت احلي صحبه حصلت
رزان / وانت هتقولي يلا يا اخويا في شغل بينادي عليك
ياقود / ماشي سلام يا
رزان / يااااا ايه
يا قود / يا اسد
يذهب يقود امام الباب
ياقود / انا همشي بقا

رزان / ماتمشي
ياقود / يعني همشي
رزان بعصبيه / ياااااقوددد
ياقود / يا الهوي
يخرج بسرعه من امامه

رزان ابتسمت

ياقود ياخرج نصه من الباب
ياقود / ايو كده خالي شمس تطلع
رزان / دا انا اخليه
ولسه تقوم
قفل الباب بسرعه
وتقعد مرة خري
يفتح اباب كانت مفكره ياقود
رزان / ياقود الكلب
والكن / كانت نسرين وروان
نسرين / ههههه ماذا حدث
روان / ههههههه تالقي المجنون
رزان / طب خلاص نسرين جهزي نفسك عشان هنسافر
وانتي يا روان هتكوني هنا مع ياقود عشان شركات

روان / تمام
نسرين / باي اذهب انا
روان / بااي
رزان / باااي
روان / وانا همشي عشان اشوف شغل
رزان / ماشي
تذهب هي الاخري الي مكتبها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في فيله التهامي
كان الجميع يجلس في لاوضه المعيشه
التهامي / انا هسافر بكره
عصام بستغراب / هتسافر ليه
التهامي / عادي اشوف صحابي وشوف الشغل
رامي بشك / اممم طب كل وسائل اتواصل خبر اسد هينزل مصر

التهامي / تمام
رامي / طب انا همشي بقااا
التهامي / علي فين
لم يرد علي التهامي
التهامي / يلا كل واحد يروح لاوضه بتاعته
وكل واحد ماشي علي لاوضه بتاعته والكل بيفكر
الي كان هيموت وعايز يشوف اسد
عادي عنده وكمان مسافر في الوقت الي هايجي اسد
في حاجه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ياتر الي هيحصل في الجاي
ياتر مارك بيفكر في ايه
رزان ازي تنزل وهمه هيشوف اسد
ياتر الوحش بيـفكر في اسد ويعرف السبب نازله مصر ليه
ياتر الوحش هيعرف الـ بيدور عليها بتكون هي اسد
الملك مين ده
التهامي والعليه هيشوفوا ا سد
ومين شخص الـ كلم رامي

تاااابع الاحداث

Comment