الفصل 4


الفصل 4
روايه جبروت فتاة الاسد
بقلم دعاء مرعي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

وقفنا في الفصل الثالت لم دخل فارس علي الوحش وهو بيقول ان اسد وصلا يعني نزل ارض مصر
وكمان لم روان نزلت تشوف مين الي جابها في القصر
دخلت الاوضه المعيشه  لقيت مارك  وقالها انه خطفه
ياتر الي هيحصل  

يلا نبدا ........................................

الوحش / هنعمل ايه يعني  هاروح اركب تكتوك   وهازف في شاورع  القاهرة عشان  اسد نزل
فارس /  تصدق بالله
الوحش / لا اله الا الله
فارس / حساس هتكون في حرب بين الوحش  و اسد
وكمان ياسبحان الله   الوحش و اسد انا حساس اني  في غابه وانا هكون القرد  اللي بيتنطط    ما بينهم
هههههههههههههههههه
الوحش بغضب / فااااااارس
فارس بخوف /  خلاص بس انا كنت عايز افهم حاجه معلش
الوحش / اتزفت قول 
فارس / هو  اسد هايجي امته 
الوحش نظر اليه  اتمنه فارس ان تشق لارض وتبلعهُ
بلع ريقه بصعوب  / انا همشي  وجري علي الباب

اما الوحش كان يفكر ياتر هيحصل في الجاي 
وياتر فعلا هتكون حرب مابنهم  زي ما بيقول  فارس
رجع تاني الي الاورق الي يتفحصه  ويرجع الحسابات
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في القاهرة...............  في فيله التهامي

كانت  تجلس امل  وتفكر ماذا يحدث هناك مع عمها وياتر هيشوف الملك 
وياخدو صفقه السلاح همه ولا مارك

ياتي رامي  من الخلف وينظر الي مرات  عمه حسين

رامي / بتفكري في ايه يا مرات عمي
تفوق من شرودها علي صوت تنظر إلي مصدر الصوت
تقول امل /  وانت عايز ايه من تفكيري
رامي / اممممممم  لا بس كنت بقول ماتخفيش صفقه هايخدهه هو  و ذهب من امامها  وهي مصدومه  كيف علم بم تفكر بها
ثانيه وصفقه  وكيف عارف ان  مارك هو اللي ياخد  الصفقه
تفوق من صدمه  تذهب الكي تخبر عمها  اللي هو كبير العيله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في فيله الوحش كانت ريهام
تجلس في غرفته 
حست بي شئ غريب
كانت تفكر نفس الحساس عندم
تنظر الي بنته
فلاش بااااااك
  كانت فتاة تجلس علي سرير 
ولم تنتبها الي زجاج اللي في الارض 

اما ريهام كانت في غرفه اخري
حس ان بنته في شي سوف يحدث  ذهبت إليها
كان رزان  تنزل من علي سرير 
نظرت امه الي زجاج الي في لارض
ريهام /  رزان
تنظر رزان الي امها / ماما
ريهام تذهب إليها
ريهام / يابنتي  خالي بالك عشان  في قزاز في لارض

باااااك
وهي تمسك هذا صور   كانت رزان صغير 
وتعيط علي فراق ابنتها  لم تعرف اي شئ عنها
ريهام بعيط / ياااربي  انا مش عارفه بنتي فين ولا مع مين
ولا هي عامله ايه انا حسه بيهاَ  بس مش عارفه في جوها حرب يارب استرها واشوفها عشان تعرف الحقيقه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في امريكه ............ في قصر مارك 

فتحت عيونه  بزهول ماذا قال خطف  انه خطفني 
روان / ماذا قولت
مارك ببروده /  وقعتي علي ودنك
روان  / امممم بتتكلام زي 
انت مجنون  انت عايز مني ايه يا حيوان
مارك بغضب وهو يمسك معصم يدها بقوه /  لمي لسانك عشان متزعليش
روان بعيط /  انت شيطان  بكرهك  تضرب علي صدر  بكل قوة
مارك يمسك شعرها بقوم
روان بصراخ / سيب شعري يا حيوان 
مارك / انا هوريكي الحيوان ده هيعمل ايه 
وقام بيـ شد روان من شعرها وهي تصرخ بصوت عالي
روان بعيط شديد /  اوعا كده انا عملت ايه عشان تعمل كده
مارك هو يدفعه بكل قوة سقطت علي الارض
مارك / عشر دقايق هالقكي جهز   يلا
روان بعند / لا  مش هعمل حاجه  ياااا باارد
يتركه وينزل

روان بصوت عالي الكي يسمعه مارك/ بكرهك

روان بعيط / يااربي انقذني منه ياارب 
افتكرت ياقود  ذهبت إلي شنطه بتاعتها 
لقيت مافيهاش الفون
روان / خد التلفون كمان
ياتي صوت من خلف الباب
روان بخوف / مين
ياتي صوت امرأة/  انا ياحببتي افتحي
تذهب روان لكي تفتح الباب العزة سيدة
تنظر الي امرإة في اخر الخمسين
روان / مين حضرتك
/ انا دادة هنا   اسمي  شروق مش عايزها تخافي مني
روان احست بيـ طيبت قلب   هذة المرأة
روان بعيط / ونبي عايزها امشي من هنا
دادة/  واللهي يابنتي لو ينفع كنت خرجتك
روان تروح تعقد علي سرير  وتربع رجليه مثل الطفال
تروح اليه دادة / طب انتي بتعيط اليه
روان / عايزها امشي من هنا
دادة /  يلا يا حببتي جهزي نفسك  عشان العشر دقايق قربه يخلصه
روان / انشاء الله تخلص روحه
تقوم روان الي تغسل وشهاَ وتغير ملابسهاَ

تعد عدة دقايق

وهي تعمل في شعرها والكن لم تلاحظ هذا شخص الي متكي علي حيطه
ترفع عيونه الي هذا شخص
روان بخضه / اعاااااااااا  يا ماما
مارك / اي شوفتي عفريت
روان / في حد يدخل من غير ماتعمل صوت
عايز ايه مني
مارك وهو ينظر الي الساعه /   عدت العشر دقايق

روان /  خلاص
مارك ينزل ويسبها
تنزل روان وراها
يدخل الي الاغرفه  المعيشه
تدخل وراها
يقول مارك / يلا يا عروسه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في فيله  الاسد في القاهرة

كانت تجلس في المكتب  تكلام شخص
اسد / امممممم تمام
شخص /  ..........................................
اسد / بخير المهم خاليك بارد تمام ونشوف هنعمل ايه تاني
شخص /...................................................
اسد / سلام دالوقتي ولم ياجي الوقت انا هقولك سلام
تقفل مع شخص

يدخل وسيم  الي المكتب بعد اذن له بدخول
وسيم / هنروح بكرة شركة الوحش
رزان  ( الاسد )  / جهز كل حاجه
وسيم / عملت كل حاجه
رزان / فين نسرين
وسيم / ههههه نايمه  وانتي يلا عشان بكرة يوم طويل
رزان / يلا
تخرج رزان وهي وسيم كل شخص له الغرفه اكترونيه وفخمه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

في المكتب الوحش
يدخل فارس
فارس بتعب / اي ياعم الوحش مش هتروح
ينظر اليه الوحش  ولم يعلق
فارس / لا ونبي يلا  وكمان رن عليا شخص قالي بكره اسد جاي هنا
الوحش / بسرعه دي
فارس / يعم انت عارف ان سلطه كله هو الي عملها
الوحش يقوم ياخد المحفظه والمفاتيح العربيه
الوحش / واللهي عادي  ياجي زي ماهو عايز شركه بتاعتي
وله لاسم

فارس / يلا ياخويا هو احنا اي حد

يخرج فارس والوحش من شركه بكل جبروت 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ياتي صباح جديد في شركه الوحش كان اسد ينظر الي شباك الغرفه  الجتماع الي مطل علي البحر

يدخل الوحش وهو ينظر الي وسيم فكار ان وسيم هو  الاسد
وخلفه فارس
الوحش / نورت شركه يا اسد بيه
ويسلام علي وسيم الذي لم ينطق
وسيم / بنورك بس انا مش اسد  انا صاحبه
الوحش بستغراب / مين اسد
ياتي صوت ويلف اسد وهو يقول
رزان بقوة وجبروت /  انا اسد
ينظر الوحش بصدمه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تابع الاحداث

Comment