الفصل 6


الفصل6
روايه جبروت الاسد
بقلم دعاء مرعي

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

وقفنا الفصل الخامس لم وسيم جاب رامي في فيله
اسد
وكمان لم ياقود كان بيهدد نوران وشخص حالف انا يتنقم من سما عشان ضربته بيـ القلم و مارك لم قال روان انها في باريس

يلا نبدا .......................................

في فيله اسد (رزان)
وسيم / انا جيت
ينظر الكل الـ رامي الذي ينظر الـ رزان بكل حب واشتياق
اما رزان لم ترفع عيونها عن طبق امامها

الوحش / عشان احنا قولنا ان هنشوف شغل في شركه بتاعتي

فارس / رامي هيعمل ايه هنا
وسيم يمسك يد رامي ويدخل
وسيم / بس رامي بيكون ابن
اسد بغضب / وسيم تعاله معايه بسرعه
تقوم وتذهب تحت انظار الكل
وسيم بقلق / ياااااربي
الوحش / هو في ايه ومال اسد
وسيم / ربنا يستر
يمشي الـ المكتب

نسرين / ههههههه يارب يستر
فارس / هو في ايه وماله اسد كده
نسرين وهي تنظر الي رامي
نسرين / رامي تعاله هنا
يذهب إليه هو يبتسم
تقوم هي الاخري
يحضنه امام الوحش وفارس الذي يريد انا يقوم يصفعه

نسرين بصوت منخفض / هتعمل ايه
رامي نفس صوت / مش عارفه لازم تعرف ان امها موجوده
الوحش هيكون ابن خالتها
نسرين تخرج من حضنه ومصدومه / نعم
الوحش / انا همشي لم اسد يجهز معاد يبقا قلولوي سلام
يمش الوحش وهو غضبآ وخلفه فارس

في المكتب.
رزان بغضب / انت مجنون ازي تجيبه هو الوحش موجود
وسيم / اساسا الوحش هيعرف ان العيله التهامي تكون علتك
رزان بعصبيه / وسسسسيم انت مش عارف ممكن يحصل ايه احنا قولنا انا رزان مش هتظهر الي اي  حد غير الوحش بس اما بنسبه التهامي رزان الي ماتت من 8 سنين
ورامي ممكن يعمل حاجه
يدخل رامي المكتب لم سمع صوت رزان العالي
رامي / وانا عمري ماهعمل حاجه
ولو عملت كنت اتجوزتك من زمان لم عمي قال هتجوز بنت عمك وانا الي
فلاش باااااااك

رزان / ياااااابابا
عصام / بس بكرة هتجوزي ابن عمك عشان الورث
رزان / يابابا انا مش عايزها اتجوز
عصام يصفعه بقوم تسقط رزان علي لارض بقوة
عصام / بكرة هتجوزي
يقفل مثل كل يوم في لاوضه مظلمه
يتركه وحيدة لم تارغير الظلام في الاوضه
تاتي الساعه 2 بليل
يدخل شخص
شخص / رزان رزان
تفيق رزان بخضه / مين انت وعايز ايه
شخص مش وقته انا مين يلا عشان اخرجك من هنا
رزان / تخرجني
شخص يلا عشان مافيش حد هيحس بينا
وتقوم رزان مع شخص الذي لم تعرفه حتا

كانت عربيه تقف خلف الفيله التهامي
رزان / هروح فين
شخص / انتي هتركبي في العربيه دي وتروحي في مكان احسن من هنا والكل عارفك هناك عشان قولتلهم عنك يلا مع سلامه روحي حقيقي كل اللي انتي عايزها لم تكوني عايزها ترجع كوني قويه ويكون الكي اسم مشهور عايزك لم اي احد يسمع اسمك ياخف من اسمك   ارجعي عشان تنتقمي من الظلمك
يلا روحي اوعي ترجعي غير لم تكون انتي عايزها ايه
يلا عشان مافيش حد يعرف

رزان / طب انت مين
شخص / يلا اركبي
ركبت رزان العربيه وهي تنظر الي الفيله التهامي
رزان وهي تمسح دموعها بكل قوى / واللهي العظيم هارجع عشان انتقم والكل هايخف من اسمي
والكل يشهد علي كده
ولم ارجع النار الي جوايا هتحرق كل الي ظلامني

وتمشي العربيه

باااااااك

اي فكره كل ده
انا كنت متوصل معاكي كل خطوه وانا معاكي
كان يقول هذة الكلام رامي

وانا كنت عايز قولك امك عايشه
رزان / يعني انت الي انقذتني من الحصل زمان
طب عملت كده ليه
رامي / عشان انا عمري مافكرت انك اتجوزك انتي اختي وبس اختي حببتي و كانت بتوجع عشان بشوفك كده
ولم عرفت ان اسد نزل مصر كلامت صحبي الي هو وسيم (في الفصل الثاني )
وعرفت عشان اجيلك وهقولك انا هاقف معاكي

رزان /وانا مش عايزها العليه تعرف اني رزان الي هي اسد
تقول نسرين / الوحش وفارس مشيوا
رامي / الوحش اسمه يزن هو بيكون ابن خالتك
رزان بصدمه / ابن خالتي
رامي / اه ابن خالتك وامك عايشه معاهم
رزان / امي امي الي سبتني انا وصغيرة وانا كنت محتاجه حضن بس ماكنش حد ياجي يطبطب عليا

بس وقسم بالله الكل هيندم الكل هيندم

وتخرج من المكتب بل المكان كله

في المكتب
رامي / هي لازم تعرف امه ليه سابتها
قبل ما تندم
نسرين / وانت عارفت ازي
وسيم / ازي عرفت
رامي / لسه الحكايه طويله 
وسيم / انت هتروح فين
رامي / اروح اشوف مالك
وسيم / مين ده
نسرين / لاول مرة اسمع بي الاسم ده
رامي / كل حاجه هتبان وكل الحقيقه هتكتشف
وسيم / في لغز في كل حاجه والايام طويله لسه هنشوف الي هيحصل تاني
نسرين/ ونكتشف الي الحصل وازي حصل كل ده مع رزان وازي نفهم رزان هتكون اسد قدام العليه
رامي / طب سلام والوحش مش هعدي الحصل بسهوله
وسيم / يبقا انت مش عارف اسد

ياتر اللي هيحصل في كذا الغز
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في امريكا
في المكتب ياقود
نوران بعيط / الي هو ازي يعني
ياقود / الي هو ازي خدي اجازة عشان الكتب الكتاب النهاردة
نوران / وانا عملت ايه عشان تعمل كل ده
انت حيوان بجد وبكرهك
ياقود يصفعه بشدة / انا هوريكي الحيوان ده هيعمل ايه
نوران تمسك خده / تفو علي وشك
وتخرج نوران وهي منهار من العيط
ياقود / هنشوف الحيون هيعمل ايه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند سما كانت تضحك بسبب القلم
سما / يااالهوي هههههههههه يستهل هو الي خبط العربيه
حتا متاسفش مش الازم يزن يعرف
تدخل الفيله وهي تقول
سما / انا هنا يا اهل الدار يا جدعان انا جعانه
تدخل الاوضه المعيشه
سما / ياا
صدمت سما لم شافت شخص نفس شخص الي ضربته

سما / انت
شخص / انتي
والدة سما / انتو تعرفوا بعض يا مالك
مالك / ايو يا خالتي
سما / مين ده يا ماما
مروة (والدة سما )/ ده بيكون جرنه الي وبيكون ابن صحبتي
سما / طب انا هطلع فوق
زينب / ماشي يابنتي بس قولي انتي تعرفيه ازي
سما / عادي هو بقا يقولك صح يااا
انت قولت اسمك ايه
مالك يقوم بغضب خفيف / انا همشي يا خالتي عايزها حاجه
سما ترد بسرعه / لا مش عايزها حاجه
يمشي مالك وهو يتوعد الي سما بكثير

مروة / مالك يابنت الجزمه دخله زي الجموسه
وتعرفي الود ده من فين
سما بخضه /  اي يا مروة بتشتمي علي نفسك
مافيش يا جحه انا جعانه يلا بقااا عشان اروح الدكتور مع خالتي
زينب / امشي يا اخرصبري

سما / سلام يا مروة
ياتر الي هيحصل اللي سما

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في باريس
قاله مارك وهو متكي علي الحيطه
روان / نعم انت قولت ايه
مارك وهو ينظر الي دادة/ جهزي الاكل يا دادة
دادة /حاضر
تمشي دادة
مارك / مش عايز اسمع صوت اوعي تنزلي من لاوضه بتاعتك سمعه
روان / اصلا انا في الجنه يا اخويا
مارك / روان متعصبنيش اسمعي كلامي
روان / خلاص بقااا بس انا عايزها افهم حاجه
مارك / قولي
روان / هو احنا هنفضل كده كتير في جو لاكشن
مارك / الاكشن ايه يا هبله
روان / امشي يا مارك امشي
مارك / طب يلا جهزي نفسك يروح يمسك طرف من شعره
يلفها علي صوابع يدة
يقول / انا همشي بي مزاجي سمعه وتقولي حاضر وبس
روان بعيط وجع / اااااااه طب اوعا انت بتوجعني انت حيوان بكرهك يا مارك بكرهك
يصفعه بشدة
مارك بغضب / انتي هتشوفي الحيوان ده هيعمل ايه
يقفل الباب ويقلع جاكت
روان بخوف وترجع الي الخلف / مارك فوق انت بتعمل ايه
مارك
اما عن مارك في عالم اخري
اي هيحصل اللي روان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عند الوحش كان غضبا بسبب الحصل
دخل المكتب يتفحص الاورق

عند اسد
لم خرجت لازم تروح عند الوحش عشان تعرف ان امها عنده

وعرفت ان الوحش في شركه

دخلت شركه وطلعت فوق

عند الوحش غضبا
الوحش / فاارس
تدخل رزان وهي متعصبه
الوحش يقوم / عايزها ايه
رزان تروح تقف امامه
روان / هكون عايزها من ابن خالتي

اللي هيحصل ياتر

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عند التهامي كان بتكلام في الفون

التهامي / انا عايزها في اي وقت
شخص / يا فندم ده فص ملح واختفه
التهامي / يبقا اتشهد علي روحك
شخص بخوف / احول ياباشا واللهي هعمل كل حاجه
التهامي / دور عليها كويس
التهامي يقفل مع شخص

التهامي يقول في نفسه
مارك حسابه تقل اوي معايه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تابع الاحداث

Comment