الفصل 3

الفصل3
روايه جبروت فتاة الاسد
بقلم دعاء مرعي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ،

وقفنا في الفصل الثاني
لم العيله التهامي كانت بتفكر في كبير العيله الي المسافر في وقت نزول اسد مصر وهو الي كان هايموت عشان يعرف مين اسد ويشوف وشه

نبدا...................................

ياتي صباح جديد علي البطلنا

في فيله بطلتنا اسد كانت تعمل مثل كل يوم تقوم بفتح الباب المخرن اليخرج رعد ويقوم جري عندما تجري اسد
وتعد ساعه في جري وكانت تفكر ماذا يحدث عندم تنزل الي مصر
تعود مرة اخري الي الفيله وتجهز شنطه في اليوم نزوله الي مصر

اما في الجه الاخري

في قصر واسيم يقوم بتجهيز نفسه
في اليوم هو سعيد جدا اليارا شخص مهم

ارتداء بدله كلاسكيه سوداء تبرز عضلاته
كان وسيم جدا

نزل كانت الداده في انتظاره
وسيم / عايزها حاجه يا داده
داده / عايزها سلمتك يا حبيبي خالي بالك من نفسك
وسيم / ههههههه حاضر
يقوم بي تقبيلا يدها ويذهب الي العربيه اليقودها
وراء استطول من العربيات

في الجه الاخري
كانت نسرين وقفه امام باب الفيله مستنيه اسد

تاتي سيارة من بعيد وراء الاستطول من السيارااات

فعلمت انها رزان
تقف سيارة فخمه يفتح له احد من الحراس
ياخد الشنطه بتاعتها
اما نسرين تركب جنب اسد

نسرين / هلا رزان
رزان تبتسم / هلا نرسين كيف حالك
نسرين / بخير اين وسيم
رزان / سوف ياتي هناك
نسرين / اوك

تعد بعض الوقت تنزل كل من نسرين ورزان
من السيارة
وكان وسيم في انتظرهم
في الطيارة خاصه الهم

تدخل الطيارة هي ورزان و نسرين

رزان / وسيم جهزت كل شي
وسيم / نعم كل شي جهز
نسرين اخدت نفس / انا تعلمت اتكلام زيكوا
نظر كل من رزان وسيم بيـ مفاجاء
رزان / بجد وازي وامته
وسيم / اخيرن يا ستي نعرف نتكلام كويس
نسرين / هههههه كنت باخد كروس في لغه العربيه
وكمان كنت بتفرج علي افلام عربيه
رزان / بجد مفاجاء حلو اوي
وسيم / ههههه اه واللهي

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في القاهرة ..........................

في المدرسه الثانوي
كانت شهد جالسه هي وصدقائه
في الحديقه

رقيه صحبت شهد / يابت مالك
شهد / مافيش
هاله صديقه رقيه وشهد / لا في انتي عارفه ان احنا عارفينك كويس مالك
شهد / مش عارفه جدي مسافر
وغير كده رامي بيقول اسد نازل مصر قريب
رقيه بحماس / ايو بقااا عايزه اشوفه
هاله / دا ليه اسم بيقوله عنده شركات في امريكه
شهد / بس بس بس كل ده بس انا عايزها اعرف ليه جدي
كان عايز يشوف اسد وغير كده كان ليه اخت اكبر مني يقولوا ماتت وكل مسأل حد يقولي متفتحيش الموضوع

يرن جرس علي انها وقت البريك

هاله / يلا يا بنتي ونفكر في ده بعدين
رقيه / ايو يلا

ياتر شهد تعرف ان اسد هي...............
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في فيله الوحش
في غرفه ( الاوضه ) ام رزان كانت تجلس
وهي تفكر ماذا حدث منذ تزوجت
فلاش بااااااك

ريهام كانت تجلس في الغرفه
يرن عليه عصام

ريهام / الو
عصام / يا احلي الو عامله ايه يا حببتي
ريهام / ههههههه الحمد الله انت عامل ايه

عصام / كويس
ريهام / مالك يا عصام

عصام / بابا عايز اتجوز بنت عمي
ريهام / طب كده في التليفون مش هينفع
عصام / هنتقابل في الكافيه
ريهام / تمام
وقفلت ريهام مع عصام
وجلست تفكر ماذا يحدث ياتر

وبعض الوقت كانت تجلس امام عصام الذي ظهر علي وجه الضيق
ريهام / قولي في ايه
عصام / امته بقااا نتجوز
ريهام / انشاء الله
عصام / امته يعني انا كل يوم بتخانق مع بابا واخواتي
بسبب الوضوع ده
ريهام / طب تعاله قول الي بابا
عصام / بجد
ريهام / ههههه بجد
عصام / قولي الي عمي هاجي النهاردة
ريهام / بس علتك
عصام / مافيش حد يعرف

ريهام / ليه وابوك مش هيعرف
عصام / لو عرفوا ممكن يعمله حاجه

بااااااك تفوق من شرودها علي صوت اخته

مروة/ ريهام
ريهام تنظر اليه
مروة / مالك كنتي سرحانه في ايه
ريهام كانت تغلق عيونه
فهمت مروة ما تمر بيه اخته
فكانت حالتها سئ جدا
مروة / بص يا حببتي انشاء الله هنالقيها
ريهام تنظر الي السماء وتقول في نفسه يااارب
مروة / انا كنت جايه عشان اطمن عليكي
ريهام تهزر راسه انها بخير

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في شركه الوحش كان جالس يفكر
ماذا يفعل في بنت خالته التي لم يارها بعد
ولا يوجد معه صورة إليه
وخالته التي حالتها سئ جدا
وطلب دكتور بي اخرجها من قلق وزعلا
والكن لم يفعل شي حسه بيـ العجز وهو يارا خالته بيـ حالتها سئ ماذا سيفعل ياتر

يدخل فارس / وصلا

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في الجه لاخري

عند مارك كان يفكر في شي
امسك تليفون ورن علي ياقود

ياقود / الو
مارك / اهلا يا ياقود عايز منك خدمه
ياقود / قول
مارك / عايز روان معايه في صفقه مده تالت شهور
ياقود / بس
مارك / يااااقود زي ماقولت يتنفذ
ياقود / ماشي

فهو مارك زعيم مافيا ولم احد يتجراء ان يقف امامه
واذا احد يفكر يقف في مصيره الموت
(ياتر روان هتعمل ايه)

ياقود / ربنا ياستر البت السانها طويل وعنيدة ازي تقدر
تقعد مع مارك
يخرج ياقود من المكتب متجه الي مكتب روان
وفي طريق
كانت فتاة جمليه تردي فستان بالون الوردي جميل جدا يصل الي الارض
ترتدي حجاب مثل الفستان وهي في طريقه
تدخل في حيط جسدي
الفتاة / ااااه ماذا حدث
ترفع عيونه العسلي الي هذا شاب
الفتاة / اسفه
ياقود / عادي حصل خير
الفتاة / انت بتتكلام عربي
ياقود / بتكلام كذا لغه وانتي كمان
الفتاة / طب اوعا كده بقااا عشان اشوف المدير
ياقود / طب برحه علينا دخله زي عبده موته
الفتاة بغضب / انا دخله زي عبده موته يا حيوان
ياقود بغضب / انا حيوان يا حيوانه انتي مش عارفه انا ممكن اعمل ايه
ومشي وسابها ويتوعد لها الكثير

يدخل المكتب الي روان التي كانت تشتغل بجد وكان التعب باين عليها
ياقود / عندك شغل عند مارك ولازم تروحي
فتحت عيونه بزهول ماذا قال لا يمكن هذا
ياقود / انت ابت
روان / مين دي الي هتشتغل عند مارك
ياقود / انتي
روان / انت بتهزار ازي اروح اشتغل مع واحد شيطان
وكمان زعيم مافيا كده كتير
ياقود / لازم تروحي عشان مارك لو غضب هياذيكي
روان / يعمل الي يعملوا انا مش هروح في اي حته
ياقود / يابني تالت شهور بسرعه هيعدوا
روان / انا بنسبه اليه في سجن
ياقود / برحتك سلام بقااا
روان / يااقود في موظفين جاين عشان الشغل
انت قبلهم وانا اخلص المعايا
ياقود / ماشي
يخرج وتذكر الفتاة يعود الي الغضب مرة اخري

تمر ساعات شعرت روان بيـ دوخه لانها لم تاكل اي شئ من امبارح
تخرج من الاسانسير وهي لم تعرف اين ذهبه

خرجت وهي تشعر بيـ دوران لم تصيطر عليه فيغم عليها في حضن اشيطان

ياخدها ويذهب به الي طيارة خاصه

عند ياقود كان يبتسم بنتصر
فلاش باااااك

كان يجلس ولم يظهر وشه انه لف الي طريق شباك
تدخل الفتاة وهي متوترها
ياقود/CV
الفتاة / اتفضل يا فندم
لاول ماسمع صوته الف إليها
الفتاة بصدمه / انت
ياقود / انتي
الفتاة / انت بتعمل ايه هنا
ياقود / انا هنا المدير بعد اسد
هاتي CV بتاعك
الفتاة / اتفضل
ياخد ياقود منه CV
يقراء بصوت مسموع
نوران احمد اممممم تبلغ من العمر 26 سنه
بتدرس ادارة اعمال
ياقود / بكره تعالي عشان تستلمي شغلك
نوران / تمام يا فندم

ياقود / وقعتي تحت رجلي

بااااك
ياقود / واللهي هتشوفي الحيوان هيعمل ايه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تفتح عيونه بتقل نتظر الي المكان
في غرفه فخمه لم تذكر غير انه كانت خرجه من الاسانسير

تقوم من علي سرير
تكتشف ما المكان هذا

تنزل الي السفل
في غرفه ياتي منه صوت شخص
تذهب بيـ بطئ
تدخل

روان.بصدمه / انا الي جابني هناااا
مارك / انتي مخطوفه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

يدخل فارس المكتب الوحش
فارس / وصلا
الوحش / مين
فارس / الاسد وصلا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
تااااابع الاحداث
وووووو

Comment