الفصل 7


الفصل7
روايه جبروت فتاة الاسد
بقلم دعاء مرعي

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

وقفنا الفصل السادس
لما رزان قالت اللي يزن  انه ابن خالتها
وكمان وقفنا  لم سما روحت وعارفنا شخص الي ضربته

يلا نبدا ..........................

رزان / هكون عايزها ايه يا ابن خالتي
ينظر إليها الوحش ويبتسم
يزن /  اممممم  طب انتي عايزها ايه من ابن خالتك يا رزان
رزان / عايزها اشوف خالتك
يزن / واللهي هي امك
رزان بغضب / مش امي 
يزن يصفعه بشدة /  مش عايز اسمع صوتك  عايز تروحي عند امك   تعالي
رزان بغضب / انت مجنون ازي تمد ايدك عليه  انت مجنون
يزن / القلم عجبك  عايزها واحد تاني
رزان / بجد انت وحش وانا  اعرف اجيب حقي
يزن /  متدخليش الامور شخصيه في شغل
رزان / وانت بقا تقولي هعمل ايه
يزن/  بس تعالي شوفي خالتي عشان هي تعبانه
رزان /  اعرف اجي الوحدي
تركه رزان  وخلفه  يزن الذي يتوعد له بيـ  الكثير
وتبدا االحرب بين اسد  والوحش   ياتر الي هيحصل

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

روان بصوت عالي وخوف / مااارك  فوق  انت بتعمل ايه
كان مارك يقترب منه وهو في عالم تاني
روان تنظر الي سكينه جانب سرير  تذهب اليها تمسكه
روان وهي حطه سكينه علي يديها /  مااارك واللهي العظيم لو قربت انا هموت نفسي
يفوق مارك  ينظر اليها  وهي مسكها سكينه
مارك / ابعدي سكينه
روان بعيط /  ابعد عني   ابعد عني انا عملت ايه عشان تعمل كده   انا بجد تعبت عايز تموتني موتني   وتمسك سكينه وتقطع شرين يدة
ومام مارك الذي جري علي وهو يقول
مارك / روان  روان
كانت روان  لم تحس بيـ اي شي  من حولها
يشلها مارك بسرعه وهو يقول بصوت عالي يدل علي غضبه
مارك /  مااازن 
يخرج مازن من لاوضه المعيشه ينظر الي مارك وهو شايل
روان الي مغم عليها  ودم الذي ينزل من يدها
مازن / روان ماله
مارك /  يلا  علي العربيه  مش وقت اسئله
يذهب مارك ومازن يفتح العربيه ويركب مارك وهو شايل روان ويقود العربيه مازن الذي يمشي بسرعه جنونيه
يصل الي المستشفي  بعد عشر دقايق
يخرج مارك وهو يقول بصوت عالي
مارك / دكتور يا حمير انت وهو 
تاتي ممرضه وهي معها سرير  مستشفي
ويحطه مارك 
دكتور / هيا الـ لغرفه  الطوارئ بسرعه
يدخل الدكتور غرفه الطوارئ  

مازن / الـ حصل
مارك / ماازن مش وقته قولت
مازن بخوف /  ماشي ياعم

اما مارك وهو  يفتكر المشهد  امامه وكيف حصل 
كان مارك قلق عليها جدا    
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عند ياقود  تم كتب الكتاب 
وفي شقه كانت في الغرفه منهارة من العيط والخوف

وكان ياقود يبتسم  يدخل اليها وهو يقول / ايه يا عروسه
نوران  بخوف /  عايز ايه عشان عملت الـ انت عاوزة
ياقود يذهب إليها يمسكها من الحجاب بقوة
ياقود /  انتي هنا خدمه سامعها
نوران بوجع /  خدمه 
ياقود / ليه وهو انتي كنتي مفكرة  انك  تقعدي وتحط رجل علي رجل  والخدمه يجبولك الاكل  لا  يا  عسل كده فوقي انتي هنا خدمه  سامعها
نوران بعيط /  سامعها
يتركه ياقود/  طب يلا جهزي الاكل  ونضفي شقه يلا
تقوم نوران  وهي بتعيط منهارة  تذهب الكي تجهز كل ماطلبه ياقود

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عند سما تجهز نفسه  الكي تذهب مع خالتها الدكتور
كانت تقف في البلكونه 
في الاجه الاخري 
كان مالك ينظر هو لاخري 
تقع العيون امام بعض
سما /   اخربت حلوت  عيونك يااخي 
اما مالك كان ينظر إليه وهو يتوعد إليها بيـ الكثير  فياتر  ماذا يحداث مع البطال
تدخل سما  عندم سمعت صوت شخص تحت بصوت عالي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عند رزان نزلت في الجراج 
وكان خلفها يزن
يزن / تعالي اركبي
تلف رزان بسخريه / تعالي اركبي
يزن بغضب /  رزان وقسم بالله ما يحصل كويس تعالي اركبي
لم تعير اي اهتمام تذهب الي العربيه بتاعتها و تقود العربيه وتمشي امام يزن الذي يريد انا يصفعه بشدة
يركب هو العربيه بتاعتوا  مشي

تصل رزان بعد وقت  الي الفيله الوحش
وخلفه  يزن
تدخل بعد اذن  الها الوحش ان تدخل
في الجراج
تخرج من  العربيه الكي تذهب تشوف امها التي لم تعرف اي شئ عنها  تريد ان تجري اليه  وتخبره كل ماحدث معها والكنها  ذهبت ولم تعرف اي شئ عنها

تمشي وهي الكل تفكرة الي هيحصل

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

يخرج دكتور من الغرفه الطوارئ
مارك / كيــف حالتها
الدكتور/ حمدالله  انها بخير لان  والكن  تريد  بعض راحه
مارك / شكرا دكتور
يذهب الدكتور  
مارك الذي يذهب الكي يجهز الورق  الكي تخرج
تعد وبعض الوقت تفوق  تنظر الي نفسه في القصر  في ألم في يدها تنظر اليه  تفكر اخري مرة كان هيحصل ايه
عشان كده  اخذت قرار 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عند ياقود كانت نوران لم تاكل شي  وكانت تدوخ والكنه تقوم هذا الشعور
يدخل ياقود المطبخ
ياقود / يلا هاتي الاكل
نوران بتعب /  حاضر
تاخد الاكل  تحطه علي صافرة
يقعد ياقود وهي وقفه ينظر إليه يقول تعالي
نوران لم تتحمل اكثر  تذهب إليه الكي تجلس علي الاكرسي والكن صدمه عندما قال
ياقود / تغالي قعدي تحت رجالي يلا
نوران بتعب /  هقعد عند رجالك اليه يعني ان هنا خدمه ومش بقعد تحت رجل حد سامع
يقف ياقود يذهب إليه يصفعه بشدة
نوران  لم تتحمل انه لم تاكل  اي شى و هذا القلم  لم تقدر علي وقفه علي رجاليه وقعت
ينحني  ياقود إليه 
نوران لم تقدر علي هذا    تميل راسه علي صدر ياقود الذي استغرب علي ماحدث
ياقود ينظر إليه يالقيها مغمضها عيونها
يشله و يذهب الـ لاوضه   ويحطه بكل رقه  علي سرير

ويخرج وهو غضبنا من نفسه  علي ما حداث

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عند رزان كانت وقفها امام الباب
وخلفه يزن الذي لم يتحدث
تفتح الهم ادادة  تنظر الـ رزان  انه تشبه والدتها  جدا
تدخل
رزان تلف الي الوحش /   انا جيت عشان اشوف امي الي انا اساسا مش عارفه عنها حاجه
يزن بصوت عالي /  ماما   خالتي  سمااااا
ناد علي الكل

تنزل سما   وتاتي والدته  وخالتها التي تنظر الي هذا فتاة التي تعطهم ضهرها
سما /  نعم يا يزن
مروة  والدة يزن / نعم يا حببيبي  ومين دي
تلف رزان  وهي تنظر الي الكل
والي هذة المرأة التي تجلس علي الكرس
انها تشبه كثير 
رزان / ..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

           (نصيحه)

(لا تعتمد على الحب فهو نادر ول تعتمد على الإنسان فهو غادر ول تعتمد على الزمن فهو عابر ولكن اعتمد على الله فهو قادر ♥️🤲🏻)

Comment