البارت الاول

صوفي:جميله يالا يا بنتي عشان الكليه
جميله:قايمه يا صوفي
قامت اخذت شور وادت فرضها
جميله:صباح الخير
الجميع:صباح النور
صوفي:اقعدي عشان تفطري
جميله:لا انا ماشيه
صوفي بحنان :طيب يا حبيبتي
جميله:يالا بااي
صوفي:باي
************
في مكان اخر
سلمى:قوم يا ابني هتتأخر على شغلك
عمر:سيبيني شويه
سلمى قوم يالا بلاش دلع
عمر:دلع؟! بقا المقدم عمر شرف الدين يتقلو بلاش دلع
سلمى:مقدم عليهم مش عليا ويلا قوم يواد
عمر:دلع ويواد انا قايم احسن
سلمى:يلا الفطار جاهز
اخذ شاور وصلى ونزل
عمر:صباح الخير
سلمى واروى:صباح النور
جلس وفطر
عمر :انا رايح الشغل
اروى:طب تعالى وصلني الجامعه
عمر: معلش يا رورو متأخر على الشغل خلي الشوفير يوديكي
ارور:اشطا يا صاحبي
عمر بصدمه:اشطا ويا صاحبي لالا كدا كتير انا ماشي
اروى:ماله دا انا كلمته
سلمى:انا اعرف يا بنتي يالا روحي على الجامعه
اروى: حاضر يا قمر انت وغمزت لها
سلمى:يالا يا بكاشه امشي يا بت هتتاخري
اروى:يالا سلاموز
سلمى:ياربي مخلفه هبله
************
روان:اتأخرتي ليه يا حيوانه
جميله ببرود:ربنا يسامحك راحت عليا نومه
روان:بااارداه يالا يا اخوتشي نروح الجامعه لحسن الدكتور مش هيدخلنا
جميله ببرود:ولا يقدر ويلا بطلي كلام
روان بخنق :يلا واكملت بصوت منخفض يا تك الاقرف في برودك
جميله:بتقولي حاجه
روان بسرعه وخوف:لا لا يا شبح هو انا اقدر
ابتسمت جميله بسخريه:طب يالا
وهم في طريقهم اتت سياره وكانت ستصدم جميله لان جميله كانت تتكلم هي وروان ولم تأخذ بالها
جميله بعصبيه:اي اخ مش تفتح
ينزل من سيارته
الشخص:انتي الي مش مركزه في الطريق
روان في نفسها:هو شكله يوم مش معدي
جميله بعصببه:لا غلطان وكمان بتتكلم دانت بجح اوي
الشخص:انا بجح يا بنت ال لم يكمل ولقى كف نزل على وجهه
الشخص بعصبيه:يانهارك اسود بتضربيني دا انتي ليلتك مش معديه
تدخلت روان بسرعه :خلاص اسفين يلا هنتأخر
وذهبو من امامه وتركوه في قمه غضبه
روان:ضربتي ليه
جميله ببرود:عشان قليل الادب
روان:يا بنتي انتي شوفتيه عامل ازاي دا حيطه بشريه لو كان مسكك كان عملك بوفتيك
جميله ببرود وقوه:ولا كان يقدر دا انا كنت وديته ورا الشمس
روان: طب يلا عشان اتأخرنا
جميله:يلا
في الجامعه
اروى: اتأخرتو ليه اهو دكتور حزومبل دا مش هيدخلنا
روان: الاستازه كانت نايمه
نظرت لها جميله نظره اسكتتها:يالا
اروى:هو دكتور حزومبل دا هيدخلنا
جميله ببرود :اه ويلا بطلو رغي
وزهبو الى المحاضره
الدكتور:انتو رايحين فين
جميله ببرود وقد جلست في مكانها:هنحضر المحاضره في مانع
الدكتور:مفيش دخول بعدي ويلا براا
جميله بفحيح مثل فحيح الافاعي:صوتك ميعلاش عليا والى وربي لا اقفلك الجامعه ومتلقيش شغل وتشحت في الشوارع واكملت ببرود: لسا فاضل على المحاضره 5 دقايق يعني ادخل واقعد وافطر كمان لو عاوزه
الدكتور بعصبيه وصوتع عالي (قول على نفسك يا رحمن يارحيم على الي هتعملو فيك ) من طريقتها:انتي مجنونه ازاي تكلميني بالطريقه دي
جميله قامت وادته علقه محترمه وجه اللواء
اللواء ابراهيم:في ايه ايه الي بيحصل هنا
جميله ببرود:قل ادبه ومرديش يدخلني المحاضره فخد جزائه
ابراهيم بخوف فهي تقتل بدماء بارده:خلاص يا جميله يا بنتي دا هو دكتور مازن جديد وميعرفش لسه حاجه
جميله بسخريه:طب عرفو عشان المره الجايه هيكون ميت وزهبت من امامه ولا احد يستطيع ان ينطق بحرف واحد امام هذا الشيطان المتحرك
في كافي الجامعه
اروى:يخربيتك جباره
روان:دا انتي شلوحتي خالص
جميله ببرود:يستهال عشان يلعب معايا كويس
اروى:طب يالا عشان المحاضره
جميله وروان:يالا
في مكان آخر تحديدا *جهاز المخابرات *
زياد:مالك يعم مدايق ليه
عمر:مفيش
زياد:قول بس شكله الموضوع كبير
عمرحكاله الي حصل
زياد:اوبااا بنت تضرب الرعد عمر شرف الدين بس اذا جينا للحق انت غلطان
عمر:غلطان في ايه انشاء الله
زياد:عد معايا كدا يعد على أصابعه واحد كنت هتموتها وبدل ما تعتزر نازل تتخانق وكمان كنت هتشتمها بأهلها فحقها الصراحه
عمر:انت بتعد على صوابعك زي العيال كدا ليه انت جيت هنا غلط
زياد:بقا سيبت دا كلو ومسكت في دي انا بتناقش مع مين دا مبيطلعش نفسو غلطان ابدا يلا يا عمر
عمر:مالك يا عم كدا ماتروق
زياد:امشي يا عمر انت النقاش معاك يجيب الضغط
عمر ضاحكا:يلا
عادت الفتيات من الجامعه
جميله:صوفي انا هطلع اصلي وبعدين ازاكر
صوفي:ماشي يا جوجو
صعدت جميله وأدت فرضها
يوسف:جميله يا جميله
جميله:نعم يا يوسف
يوسف:يلا عشان نتغدى
جميله:حاضر نازله
نزلت جميله واتغدو
في مكان آخر
سلمى:يا عمر يا اروى
عمر واروى:نعم يا ماما
سلمى:تخيلت مين جاي انهارضه
عمر بلامبالاه:هيكون مين يعني هو في حد بيجلنا
اروى:اسكت يا عم خلينا نعرف مين يا ماما
عمر:لا انا بريستيجي رايح في البيت دا
سلمى بفرحه : خالكو يوسف وصوفي وولاده
عمر:بتهزري صح بابا يوسف نزل مصر وجاي انهارضه
سلمى:احم يوسف نازل مصر من ٣ سنين ومقالش عشان كان في شويه مشاكل
عمر:يعني كان هنا ومجاش حتى يسأل
سلمى:لا كان بيكلمني ويسئل عليكو دايما بس كانت الدنيا بايظه معاه شويه حتى فاكر لما الشركه ما انا بتقع وفي واحد اداك صفقه كبيره بالرغم من أن كان عارف ان الشركات كانت بتقع
عمر:اه دا انا كنت مستغرب جدا من الراجل دا الشركات كلها رفضت تتعامل معايا بس هو جيه وعرض عليا الصفقه
سلمى:دا كان صاحب يوسف هو كان دايما متابع معانا بس من بعيد
عمر:بس ليه يعني
سلمى:كل شئ في وقته حلو
اروى بحماس:يعني مروان جاي معاه
سلمى بخبث:لا مش هيعرف ييجي اصل وراه شغل
اروى بحزن:ماشي
سلمى:مسألتيش يعني عن ازر وجميله
اروى بحماس عاد مجددا :جميله هيي هشوفها بعد السنين دي كلها
سلمى:اه هتشوفيها هي مروان وغمزت لها
اروى بخجل اصبح وجهها طماطم:هو هييجي
سلمى:اه جاي
عمر:هو في ايه قرطاس جوافه واقف جمبكم
اروى:لا لب عشان بحبه
سلمى:اه ونبي يا عمر
عمر:لا حول ولا قوة الا بالله قاعد مع أطفال انا
اروى: يالا يا مامي نعمل الاكل
سلمى:من امتى النشاط دا
عمر بصوت مميت:عارفه لو اتكلمتي معاه يا اروى هتبقى ليلتك سودا معايا
اروى بخوف من صوته:لالا طبعا مش هتكلم معاه
*وذهبو لتحضير الطعام*
*في مكان اخر*
يوسف:عندي ليكو مفاجأه
الجميع:اي هيا ثم نظرو إلى بعضهم وضحكو
يوسف:هنروح لعمتكو سلمى انهارضه
صوفي:بجد والله (فهي صديقه سلمى المقربه وتحبها كثيرا)
يوسف:اه يلا اجهزو
الجميع:حاضر
لبس جميله فستان بلون الأصفر وطرحه بيضاء وهيلز بيضاء وشنطه بنفس الون



جميله:يالا انا جاهزه
صوفي:بسم الله ماشاء الله يا بنتي قمر
يوسف:اول مره اعرف اني مخلف قمر كدا
جميله بغرور:عشان تعرفوا قيمتي بس
مروان:لو كنت اعرف ان لما نروح عند عمتو هتحلوي كدا كنا رحنا من زمان
ازر:معاك حق بس ايه الحلاوة دي يا بت
جميله ببرود:يالا يالا انت وهو عشان محجزش ليكو اوضه في المستشفى
مروان بخوف:يالا يا بني دي جباره وتعملها
ازر:اه ونبي يلا
صوفي بسخريه:ياسلام على الرجاله
ازر:انتي عايزانا نقف ادامها لا شكلك اتجننتي يا صوفي
صوفي: عارف يلا لو محترمتنيش انا الي هموتك بأيدي
جميله:يالا هنتأخر على الناس
يوسف:يالا
وزهبو الي منزل عمتهم عفوا بل القصر


رن الجرس
اروى بحماس:انا هروح افتح
عمر: ماما انا رايح اوضتي هعمل مكالمه
سلمى:ماشي
فتحت اروى الباب
انبهر مروان بجمالها فكانت ترتدي



مروان في نفسه:يخربيت جمالك هو انتي بتحلوي كدا ازاي
يوسف:كبيرتي واحلويتي يا رورو
اروى بخجل:ميرسي يا خالو
جميله:عشت وشفت اروى بتتكثف
اروى:جوجو لا مستحيل انتي تبقي بنت خالو يوسف ومتقوليليش
جميله:طب هنفضل واقفين على الباب
اروى:لالا طبعا اتفضلو
سلمى احتضنت يوسف:واحشتني يا جو
يوسف:انتي اكتر يا حبيبتي
صوفي:نحن هنا
سلمى:خدي هنا صوفي وحشاااااني يا بت وقامت بحتضانها
يوسف:قولولي انتو تعرفوا بعض منين
اروى:يا خالو دي جميله معايا في كليه الشرطه
يوسف:اه هو انتي برضو زي المجنونه دخلتي شرطه
القت جميله له نظره نااريه
يوسف بخوف:اقصد القمر
انفجر الجميع ضاحكين الي كتله البرود التي تنظر لهم ببرود فقط
اروى:اه يا خالو
يوسف:خالو مين انتي تقوليلي يا يوسف او بابا زي العيال دول
اروى:حاضر يا سيفو
صوفي بغيره:متقوللهوش سيفو يا بنت سلمى
سلمى ضاحكه:لسه بتغيري عليه
صوفي:اه طبعا
اروى:تعرف يا يوسف اول مره جميله تيجي الجامعه عملت ايه
مروان وازر بفضول:ايه
اروى: اتخانقت مع اللواء كانت متأخره كلعاده ومرضيوش يدخلوها فتخانقت مع الحرس وضربتهم وطلع اللواء على صوتهم وقالهم في ايه قالتله بمنتهى البرود مش عايزين يدخلوني فخدو جزائهم اللواء اتعصب من طريقتها وزعقلها قالتله صوتك ميعلاش عليا لو عايز تفضل هنا في مكانك دا وتفضل عايش وبعدين قالتله حاجه في ودنه هموت واعرف ايه هي ودخلت وبقا الكبير قبل الصغير بيعملها احترام
يوسف بصدمه:ياخربيتك انا اعرف انك جبروت بس مش كدا
جميله:خلصتي يا اروى ابقى قولي للشله عشان هنخرج بكرا بقا
اروى:بلاش وحيات ابوكي
جميله:لا
سلمى:قومي يا اروى اعمليلهم حاجه يشربوها
يوسف:لا مش عايزين وبعدين احنا مش ضيوف
سلمى:طبعا بس هتشربو مش بمزاجكو اعملي لصوفي ويوسف شاي وانتو هتشربو اي كانت تشير على جميله وازر ومروان
جميله:انا واخواتي قهوه
اروى:ماشي
حضرت القهوه والشاي وجباتهم والقهوه وقعت على جميله بالغلط
اروى:اسفه مش قصدي
جميله:ولا يهمك عادي
سلمى:وصلي جوجو على الحمام يا اروى
اروى:حاضر يالا يا جوجو
جميله:متقوليش جوجو يا حيوانه سوسو بس الي تقولي كدا
سلمى:طب احترميني طيب دا انا قد امك
جميله:قصدك على صفصف
سلمى بضحك: مفيش فايده فيكي
وذهبت الى الحمام جميله وهي تخرج من الحمام خبتط في حائط بشري
جميله:مش تفتح
عمر جميله:انت،انتي


يتبع



فوت وكومنت

Comment